Κυριολεκτικά πρόκειται για την εκπληκτική εξέλιξη του πιο ευπώλητου βιβλίου της γνωστής ψυχολόγου Νένας Γεωργιάδου "Θεραπευτικά Παραμύθια".
Στην αρχή μας μπέρδεψε. Περιμέναμε (από τον τίτλο) να έχει μέσα ειδικά παιχνίδια για να παίξουν τα παιδιά. Όμως η κυρία Γεωργιάδου μας έχει καλύψει σε αυτόν τον τομέα ήδη καθώς έχει γράψει ήδη ένα τέτοιο βιβλίο, το "Θεραπευτικά Παιχνίδια" το οποίο μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε έχει κάνει ήδη 9 ανατυπώσεις (εκδόσεις τις λένε λανθασμένα οι πολλοί - άλλο ανατύπωση, άλλο έκδοση).
Τι είναι λοιπόν αυτό το βιβλίο; Το διαβάσαμε και όντως ενθουσιαστήκαμε. Πρόκειται πράγματι για Θεραπευτικές Δραστηριότητες με ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ τα οποία μάλιστα υπάρχουν σε διπλή μορφή μέσα στις σελίδες του βιβλίου, σε κείμενο και σε κόμικς!!!
Στο τέλος κάθε γραπτού παραμυθιού η ψυχολόγος προτείνει στον γονέα ή στον Δάσκαλο, Νηπιαγωγό να κάνει συγκεκριμένες ερωτήσεις στο παιδί.
Στο τέλος κάθε κόμικ η ψυχολόγος ζητάει από το μεγαλύτερο παιδί είτε να ζωγραφίσει κάτι από την ιστορία ή/και να γράψει τις δικές του προτάσεις, τι θα έκανε αυτό, αν ήταν στη θέση του ήρωα της ιστορίας.
Κυριολεκτικά εκπληκτική σύλληψη, φοβερό βιβλίο και με εκπληκτική τιμή. Μόνο 9 ευρώ (10 ευρώ τιμή εξωφύλλου, αλλά οι περισσότεροι κάνουν έκπτωση 10% που καταλήγει στα 9 ευρώ)
Η ζωή του κάθε ανθρώπου, είτε μικρού - είτε μεγάλου σε ηλικία, είναι μια ατέλειωτη σειρά από διλλήματα. Να κάνω αυτό ή εκείνο; Και τι θα γίνει αν κάνω αυτό και τι θα γίνει αν κάνω το άλλο;
Όταν είμαστε μεγάλοι και ιδιαίτερα όταν ο «σωστός δρόμος» είναι «οφθαλμοφανής», τα πράγματα είναι συνήθως, αλλά όχι πάντα, εύκολα. Με εφόδιο τις γνώσεις και λίγο θάρρος μπορούμε να πάρουμε σχετικά γρήγορα τη σωστή απόφαση. Με τα μικρά παιδιά, όμως, δεν ισχύει το ίδιο πολύ απλά επειδή δεν έχουν ούτε τις γνώσεις, ούτε την εμπειρία για να διαχειριστούν τα προβλήματα που εμφανίζονται μπροστά τους. Γι αυτό το λόγο πρέπει να εκπαιδεύσουμε τη σκέψη τους έτσι ώστε να έχουν τις γνώσεις να επιλέγουν το σωστό, ακόμα και όταν δεν θα είμαστε εμείς δίπλα τους να τα καθοδηγήσουμε. Ιδιαίτερα όταν δεν θα είμαστε εμείς δίπλα τους.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσεται τόσο το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας, όσο και τα άλλα δύο της ίδιας σειράς, δηλαδή το «Θεραπευτικά Παραμύθια» και το «Θερα-πευτικά Παιχνίδια».
Κάθε ιστορία του βιβλίου αυτού υπάρχει και σε εικονογραφημένη έκδοση, δια χειρός Χρήστου Νικολαΐδη. Τα «κόμικς» αυτά μπορούν να διαβαστούν απ’ ευθείας από το ίδιο το παιδί και έτσι να το φέρουν πιο κοντά στην ανάγνωση βιβλίων ψυχολογίας και αυτοβοήθειας μέσα από έναν ευχάριστο τρόπο και όχι με ξύλινη γλώσσα.
Στο τέλος κάθε ιστορίας, είτε γραπτής - είτε εικονογραφημένης υπάρχουν κάποιες δραστηριότητες τις οποίες θα μπορούσε να κάνει το παιδί. Ζητάμε από τον μικρό αναγνώστη ή ακροατή να συμμετάσχει στην ιστορία με τις δικές του ιδέες, γράφοντας ή λέγοντας τι θα έκανε αυτός ή αυτή στη θέση του ήρωα της ιστορίας. Επειδή μάλιστα η εικόνα είναι ισχυρότερο μέσο, ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει τους ήρωες σε κίνηση (για παράδειγμα: τι τους αρέσει να κάνουν), να τους ονοματίσει ή ακόμα και να δώσει ένα δικό του τέλος στην ιστορία. Η διαδραστική αυτή συμμετοχή βοηθάει, εκτός των άλλων, σε δύο πολύ βασικά πράγματα:
Α. Στην ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης του παιδιού και
Β. Στην καλύτερη απομνημόνευση της ουσίας, του διδάγματος δηλαδή της ιστορίας.
Αν επιλέξετε να διηγηθείτε την ιστορία, διαβάστε την θεατρικά, με πάθος. Στο τέλος κάντε τις προτεινόμενες ερωτήσεις στα παιδιά και ρωτήστε και δικές σας, αρκεί να είναι ανοικτού τύπου (πως, γιατί, μπορείς να περιγράψεις…) και όχι κλειστού (δηλαδή που η απάντηση είναι ΝΑΙ ή ΟΧΙ). Τέλος βάλτε τα παιδιά να φτιάξουν το δικό τους κόμικ, είτε με την ίδια ιστορία, είτε με την παραλλαγή που προτιμούν και όταν τελειώσουν συζητήστε γι αυτήν.
Έκδοση Μάρτιος 2013, σελίδες: 166, Εικονογράφηση Χρήστος Νικολαΐδης
|